هلیم یا حلیم

امروزه بسیاری از مردم غذای لذیذ و خوشمزه‌ی درست شده از گوشت و گندم را حلیم می‌نامند در صورتی که واژه‌ی هلیم برای این غذای سنتی و پر فایده ریشه دار بوده و اکثریت محققان فرهنگی با تکیه بر ریشه‌ی هلیم آن را واژه ای شایسته برای غذای مورد نظر می‌دانند.

لغت نامه دهخدا

هلیم. [ هََ ] (اِ) به فارسی عبارت از مرق و گوشت و گندم مهراء پخته است و در افعال مانند هریسه. (حکیم مؤمن ). خوراکی است که از بلغور و گوشت پزند و در ضمن پختن پیوسته به هم زنند تا لعاب گیرد و سپس بر آن روغن و گونه ای از ادویه معطر (بیشتر دارچین ) ریزند.

 

فرهنگ فارسی

هلیم

(اسم ) غذایی لذیذ که ازگندم پوست کنده وگوشت پزند.توضیح هلیم بروزن رغیف دراصل ((هلام )) بروزن طعام یا ((هلام )) مانندغراب است (اقرب الموارد) . نوشتن این کلمه بصورت ((حلیم )) غلط است .

هلیم پز

(صفت ) آنکه هلیم طبخ کند.

هلیم پزی

شغل و عمل هلیم پز ۲- (اسم ) دکان هلیم پز


فرهنگ معین

(هَ) (اِ.) نک هریسه .

هریسه

(هَ سَ) [ع . هریسۀ] (اِ.) هلیم غذایی تهیه شده از گوشت و گندم پخته شده و لِه شده .

دانشنامه عمومی

هریسه یا هلیم فرنگی غذایی است که از پختن غلات یا حبوبات همراه با آب یا شیر به دست می آید و ممکن است در آن شکر یا گوشت هم استفاده شود. این غذا باید طوری تهیه شود که به قوام عسل و مانند آن آید و گندم و گوشت آن از یکدیگر تمیّز داده نشود.

این غذا انواع بسیار متنوعی دارد و در هر کشور و فرهنگی به گونه های مختلف تهیه می شود. نوع خاصی از این غذا توسط فرهنگستان هلیم فرنگی برابر نهاده شده است. نوعی غذای قوام دار است که با پختن غلات خردشده در آب یا شیر تهیه می شود.

دانشنامه آزاد فارسی

هَلیم
(در تداول عامه: حلیم) از معروف ترین غذاهای ایرانی (← آشپزی_ایرانی،_مکتب)، فراهم آمده از گوشت مغز پخت کوبیدۀ گوسفند یا مرغ یا بوقلمون، گندم پوست کندۀ خیسانده، دارچین، کره، شکر یا نمک. برخی به این مواد، نخود نیز می افزایند (هلیم قزوینی). هلیم، که بیشتر برای صرف در صبحانه پخته می شود.

 

هلیم نیکوصفت

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X