فرنی و یک دنیا خاصیت

فرنی از آن دسته غذاهایی می‌باشد که هر آشپزی بنا به ذوق و سلیقه‌ی خودش آن را درست کرده و آب و تابش می‌دهد. این به ظاهر دسر خوشمزه که در اصل غذایی سالم و کامل می‌باشد نسل اندر نسل میان مادران ایرانی از محبوبیت ویژه ای برخوردار بوده است زیرا باب طبع و میل کودکان بوده و نیز برای رشدشان بسیار مفید و مغذی می‌باشد.

پایه‌های ثابت برای درست کردن فرنی شیر و آرد برنج می‌باشند و شیرینی آن بنا به ذوق آشپز معمولا با عسل یا شکر تامین می‌گردد. نشاسته و دارچین و گلاب و دیگر ادویه جات هر یک بنا به ذایقه‌ی خانواده‌ها در فیرینی به کار برده می‌شوند.

ولی چرا این غذای لذیذ و پر طرفدار را به عنوان غذایی کامل و لازم برای کودکان و بزرگسالان می‌نامیم؟

از دیرباز شیر به عنوان نوشیدنی سالم و گاها غذایی کامل از آن یاد می‌شده است و اگر حکایت بوذرجمهر حکیم و دانشمند ایران کهن را شنیده باشید بسیار جالب خواهد بود وقتی می‌بینیم آن حکیم بزرگ در برابر جبر پادشاه برای انتخاب فقط یک نوع غذا اقدام به انتخاب شیر به عنوان غذا می‌کند و امروزه که توانسته ایم به اجزای تشکیل دهنده‌ی شیر پی ببریم به این نکته واقف شده ایم که شیر حاوی اکثر مواد معدنی و مغذی مورد نیاز برای بدن می‌باشد. این نوشیدنی گوارا حاوی انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین‌های گروه ب و نیز انواع مواد معدنی از قبیل کلسیم و پتاسیم و آهن و غیره به همراه درصدی از پروتیین و چربی و کربوهیدرات‌ها می‌باشد و ضمن تامین قند مورد نیاز بدن مایع بوده و آب بدن را نیز تامین می‌کند.

در کنار شیر از آرد برنج یا نشاسته استفاده می‌شود که حاوی مقادیر زیاد انرژی و کربوهیدرات‌ها می‌باشد. و برای شیرین کردن آن هیچ ماده‌ای بهتر از عسل سافت نمی‌شود. عسل به واقع شهدی بهشتی است که حاوی مقادیر کم ولی متنوعی از مواد معدنی و ویتامین‌هاست و جالب تر آنکه برای هضم شیرینی آن در بدن چندان زحمتی به جزار لانگرهاس واقع در پانکراس داده نمی‌شود و به راحتی قند آن مصرف می‌گردد. و شگفت آور آنکه در طب سنتی ایرانی به عنوان غذایی مطبوع برای هر چهار نوع اخلاط یا طبایع موجود در انسان‌ها شناخته شده است.

حال به راز ماندگاری فرنی این غذای لذیذ پی برده ایم و به نیکی می‌توان دریافت که چقدر برای بدن مفید خواهد بود. لطفا هنگام مصرف آن دارچین را فراموش نکنید.

 

سمنو
فرنی نیکوصفت

2 دیدگاه

  1. سینا آذر ۱۰, ۱۳۹۹ پاسخ

    ایکاش در پخت فرنی از نشاسته استفاده نکنید تا بیماران سلیاکی و حساس به گلوتن هم بتونن ازتون خرید کنند

  2. امیر آذر ۸, ۱۴۰۰ پاسخ

    ممنون از اطلاعات خوبتون موفق باشید

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X